Zandbergen haakt aan bij ketensamenwerking

Zandbergen haakt aan bij ketensamenwerking

Winst voor milieu groter dan met LNG of elektrisch transport

Maar ook wat betreft het bundelen van transportstromen kan Zandbergen inmiddels bogen op ervaring. Twee voorbeeldprojecten laten zien, dat efficiency en minder CO2 uitstoot goed samen gaan. Vanuit Noord-Frankrijk neemt Zandbergen inmiddels al een tijdje bronwater mee voor de dc’s van Jumbo als retourvracht op biertransporten van Heineken. Ook voor Tata Steel is een dergelijk project gelanceerd, samen met blikfabrikant Trivium in Deventer. Zij ontvangen rollen en vanaf dezelfde locatie neemt Zandbergen platen staal mee naar Hoogeveen. Dat betekent nauwe afstemming tussen de transportplanners van de opdrachtgevers met het bedrijf van Jos Zandbergen, die ondanks de spreekwoordelijke Noord-Hollandse nuchterheid best trots is op deze innovatieve aanpak.

1. Klinkt eenvoudiger dan het is, niet waar?
“We lopen hier eigenlijk niet zo mee te koop, maar bijzonder is het wel. Vaak is het een verlader, die  zoiets opstart met een logistiek dienstverlener. Maar nu zagen we kans om twee verladers aan elkaar te knopen, die daar samen met ons groot voordeel van hebben. Met twee of drie verladers kun je soms veel meer bereiken dan één-op-één. Dat bleek hier ook het geval. We zijn vanuit logistiek oogpunt gaan kijken naar manieren op stromen te bundelen. Toen bleek dat als je bereid bent om intensief samen op te trekken de milieuwinst groter is, dan bijvoorbeeld met het vervangen van diesel door LNG of elektrisch transport.”

2. Waar komt het idee vandaan?
“We reden al voor Heineken naar Noord-Frankrijk. Daarnaast voeren we transporten uit voor Jumbo als aanvoer naar hun dc’s. Op een gegeven moment hebben beide bedrijven gekeken naar hun transportroutes en bleek er aardig wat overlap te zijn. Toen zijn we gaan analyseren en constateerden we, dat we bier op de heenweg en bronwater op de terugweg prima konden combineren. Hetzelfde idee hebben we besproken met een andere opdrachtgever, namelijk Tata Steel. Trivium verwerkt rollen staal voor hun productie van blikverpakkingen. Ook met hen hebben we een mooi driehoekje IJmuiden – Deventer – Hoogeveen kunnen maken.”

3. Wat kwam je tegen bij de opstart?
“Allereerst moeten opdrachtgevers transparantie willen bieden en hun data beschikbaar stellen. Dat doen ze niet zomaar, dus daar moet je afspraken over maken. Dan is het belangrijk om te kijken waar precies de meeste winst te halen valt. De locaties moeten niet ver uit elkaar liggen. In het geval van Heineken en Jumbo zie je dat de combinatie Zoeterwoude en Woerden perfect is, maar ook Den Bosch en Veghel. Bier en bronwater hebben bovendien een vergelijkbaar seizoenspatroon. Dan gaat het werken, terwijl het voor een andere Jumbo dc het minder positief uitpakt. Bij Tata Steel zijn we begonnen met drie ritten per dag, die we zeker dagelijks kunnen uitvoeren. Want ook structuur en regelmaat telt mee, continuïteit in de vervoersstroom; niet dan de ene dag wel en dan weer niet. Alleen toepassen waar het echt zinvol is, dat is belangrijk.”

4. Wat levert het op?
“In de combinatie Heineken – Jumbo praten we nu over 15 procent minder lege kilometers en dat staat gelijk aan ruim 15 ton besparing op CO2 uitstoot.
Voor ons telt dat we dagelijks zeker zijn van bepaalde ritten. Voor ons is de winst natuurlijk ook dat we zeker zijn van bepaalde ritten elk dag opnieuw, en dat we gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld HVO brandstof. Want dat is duurder en wil je dus alleen oprijden wanneer dat in de tank zit voor routes, waar je de deze brandstof ook kunt doorberekenen in overleg met de opdrachtgevers. Al met al milieuwinst dus, we ontzorgen de klant en brengen meer snelheid in het proces.”

5. Moet iedereen dit gaan doen?
“Waar het kan zou ik dit zeker aanbevelen. Lang niet overal zijn voordelen te behalen. Winkeldistributie bijvoorbeeld is al een dedicated transport met heen- en retourvracht. Ook als je te maken hebt met wisselende volumes, gaat dit niet werken. Probeer klein te beginnen, hou het overzichtelijk op bepaalde routes. Dan ontstaat vanzelf het besef dat er meer mogelijk is.”